VEELGESTELDE 
 VRAGEN 

Maandtermijn, betalingen & incasso

Wat is een maandtermijn?

Een maandtermijn is een vast bedrag dat u per maand betaalt als voorschot voor elektriciteit en/of gas.

Waar is de maandtermijn op gebaseerd?

De maandtermijn is gebaseerd op het standaard jaarverbruik dat bij de netbeheerder bekend is, en gebaseerd op de leveringstarieven voor gas en  stroom.  Daarnaast wordt het voorschot gebaseerd op de vaste netbeheerderskosten, de vaste leveringskosten, de energiebelasting en de actuele btw. Het standaard jaarverbruik is een drie-jaars gemiddelde van het verbruik van de betreffende woning en wordt afhankelijk van het beleid van de netbeheerder periodiek aangepast. Is er bijvoorbeeld sprake van een hele zachte winter, dan gaat uw verbruik naar beneden, maar niet meteen naar het laatst bekende verbruik. Andersom ook niet: een hele strenge winter zorgt er niet voor dat uw standaard jaarverbruik direct op die winter wordt aangepast. Het standaard jaarverbruik is dus de basis voor de berekening van uw maandtermijn. Dat is ook de richtlijn vanuit de ACM. Meer informatie: https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/termijnbedrag

Is een maandtermijn belangrijk?

Ja en nee. Het is belangrijk om een goede indicatie te hebben van de energiekosten. Wat echter telt is niet de hoogte van uw termijn, maar de prijs per kwh voor elektriciteit en de prijs per m3 voor gas die u betaalt, vermenigvuldigd met uw verbruik. Dat vindt u terug op de jaarnota. Op de jaarnota worden alle betaalde termijnen verrekend. U heeft dus niets aan een hele lage maandtermijn aangezien u uiteindelijk de prijs betaalt die afgesproken is, vermenigvuldigd met uw verbruik.

Waarom moet de maandtermijn aangepast worden?

Veel deelnemers hebben een variabel contract. Ze betalen iedere maand een verschillend tarief. Ook het verbruik verschilt per huishouden. Bij kleine prijsschommelingen passen we niet de termijn aan. Echter, de prijzen zijn nu zo hard gestegen dat het verstandig is om de maandtermijn vanaf september of oktober om hoog te zetten.

Hoe lang gaat deze verhoging duren?

De energieprijzen zijn niet te voorspellen. Ons beleid is echter dat we niet bij kleine schommelingen de maandtermijnen gaan aanpassen. Mochten de prijzen echter weer sterk veranderen (omhoog of omlaag) dan zullen wij de maandtermijnen weer gaan aanpassen.

Hoe kan ik zelf zien hoe ik uitkom richting de jaarnota?

Mits u een goed werkende slimme meter heeft, ontvangt u maandelijks van ons een overzicht per mail van uw kosten in de betreffende maand versus het betaalde voorschot. We zijn nog bezig met de ontwikkeling van een stukje software waarmee u straks in uw klantenportal kunt zien hoe u loopt ten opzichte van de jaarnota. We hopen dit in het laatste kwartaal van 2022 te kunnen opleveren.

Ik verbruik de laatste maanden weinig. Waarom betaal ik dan toch een hoge maandtermijn?

U betaalt een gemiddelde maandtermijn over alle seizoenen heen. Eigenlijk is uw maandtermijn in de periode van oktober tot en met april te laag. Met name in de maanden december tot en met maart is het verschil heel erg groot. In de zomer is dat precies andersom. Gemiddeld komt u dan normaal gesproken goed uit op de jaarnota. Als voorbeeld: als u gemiddeld 400 EUR per maand betaalt als maandtermijn, dan kan het best zo zijn dat uw werkelijke kosten in januari 800 EUR zijn, en in juli 100 EUR. U heeft dus de zomermaanden nodig om de wintermaanden te compenseren.

Ik verbruik minder dan het standaard jaarverbruik, hoe kan dat?

Dat is goed mogelijk. Het standaardjaarverbruik is gebaseerd op de laatste 3 jaar, niet op uw meest recente verbruik. Afgelopen winter is namelijk zeer zacht verlopen, terwijl de winter van 2021 behoorlijk streng is geweest. De meest nauwkeurige manier van het berekenen van een verbruik is uit te gaan van een gemiddelde over meerdere jaren. Een andere reden kan zijn dat uw netbeheerder nog niet uw recente verbruik heeft toegepast. Helaas gebeurt dit soms met flinke vertraging. Bij uw jaarnota wordt opnieuw het meest recente SJV (standaard jaarverbruik) opgevraagd bij de netbeheerder en wordt uw maandtermijn opnieuw berekend.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.

 Inzage in verbruik, kosten & meer

Hoe kan ik naar mijn klantenportaal gaan?

Dat kan via uw klantenportal, mits u een slimme (goedwerkende) meter hebt. U kunt via https://mijn.gezinsenergie.nl naar uw klantenportaal gaan. Let op: u kunt pas gebruik maken van het klantenportaal als de levering gestart is. Heeft u nog geen account aangemaakt? Dan moet u dat eerst even doen. U dient dan niet op “inloggen” te klikken maar voor het vakje eronder: “registreren”.

Hoe kan ik mijn verbruik inzien?

Als u ingelogd bent, kunt u via het menu bovenaan kiezen voor “mijn verbruik” en vervolgens rechts voor “verbruik”. Klikt u dan bijvoorbeeld op “maandtabel” en u ziet daar uw verbruiken, afgezet tegen uw verwacht verbruik. Deze data is alleen zichtbaar als u een goedwerkende slimme meter hebt. Wilt u dagelijks uw verbruik inzien? Dan vindt u bovenaan de tabel de volgende tekst: “Wilt u dagelijks uw standen kunnen inzien? Zet dat dan aan via de Instellingen.”. Klik hier op instellingen en u geeft dan toestemming voor het dagelijks uitlezen van de meter(s).

Wat kan ik nog meer zien in mijn klantenportaal?

U kunt uw facturen en betalingen terugzien onder het kopje “mijn facturen”. U kunt uw kosten terugvinden via het kostenoverzicht. Ook kunt u via uw portal wijzigingen doorgeven, zoals wijziging van een IBAN nummer, een e-mail adres, of een verhuizing. Kijkt u rustig rond op uw portaal en ontdek alle mogelijkheden.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.