VEELGESTELDE 
 VRAGEN 

Algemene vragen

Waarom moet ik naar VanHelder?

Op 1 december 2021 heeft energiebedrijf Anode Energie bij de rechtbank van Rotterdam faillissement aangevraagd en heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht haar leveringsvergunning in te trekken. Omdat Anode Energie wegens een gebrek aan middelen niet langer in staat is om op een betrouwbare manier gas en elektriciteit te leveren aan haar klanten heeft de ACM de leveringsvergunning voor Anode Energie ingetrokken. VanHelder heeft besloten de klanten van Anode Energie over te nemen zodat deze niet verdeeld worden over verschillende leveranciers. VanHelder heeft met Gezinsenergie afspraken gemaakt over het bedienen van van de klanten. Gezinsenergie blijft uw aanspreekpunt.

Moet ik bij Van Helder/Gezinsenergie blijven?

De eerste 30 dagen, tot en met 11 januari 2022, moet u bij VanHelder/Gezinsenergie blijven. Daarna kunt u zelf besluiten of u bij ons blijft of alsnog overstapt naar een andere leverancier. Dat betekent dat u per 12 januari vrij bent om voor een andere energieleverancier te kiezen, maar we hopen uiteraard dat het aanbod dat we u doen interessant is zodat u bij ons blijft!

Moet ik mijn meterstanden doorgeven en aan wie?

VanHelder zal om meterstanden gaan vragen, met deze stand zal de curator uw eindnota gaan opmaken. Geef deze dus door voor een goede afhandeling. De startstanden bij VanHelder zullen tevens de eindstanden zijn bij Anode Energie, wij hebben deze dus ook nodig. Heeft u een slimme meter? En heeft u de netbeheerder toestemming gegeven om uw meterstanden uit te lezen? Dan hoeft u niets te doen. Zie ook https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet

U ontvangt binnen enkele van ons een e-mail met uw nieuwe tarieven en bijbehorende voorwaarden voor deze eerste maand. Op dit moment is de markt erg overspannen en zijn we bezig om zo goed mogelijk voor u in te kopen. 

Kan ik straks weer inloggen?

Ja dat kan. Wij hebben geregeld dat we met dezelfde software kunnen blijven werken. U krijgt dezelfde vertrouwde “Mijn Gezinsenergie” omgeving weer terug.

We zijn nog aan het onderzoeken of dat mogelijk is, u ontvangt daar nog bericht over.

Zoals beloofd hebben wij alle klanten zo snel mogelijk laten weten wat de tarieven zijn voor de leveringsperiode van 13 december 2021 t/m 31 januari 2022. Deze tarieven zijn verstuurd op 20 december rond 20:00 's avonds. Mocht u deze brief om wat voor reden dan ook niet hebben ontvangen, klik dan hier om de brief alsnog te lezen.

Waar verdient Gezinsenergie aan?

Gezinsenergie ontvangt van de leverancier een vaste vergoeding van enkele euro's per aansluiting. Hiervoor werven wij klanten, verlengen wij klanten, investeren wij in duurzame projecten, voeren we de complete klantenservice en onderhouden we de klantenportal. We hebben bewust voor een vaste vergoeding gekozen die ook nog bescheiden is. Zo kunnen we het aanbod voor onze klanten zo scherp mogelijk houden en staan wij aan de kant van onze klanten: wij hebben als bedrijf geen enkele baat bij een leverancier die zich uit de markt prijst.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.

Maandtermijn, betalingen & incasso

U ontvangt binnen enkele van ons een e-mail met uw nieuwe tarieven en bijbehorende voorwaarden voor deze eerste maand. Op dit moment is de markt erg overspannen en zijn we bezig om zo goed mogelijk voor u in te kopen. 

Ik heb geld tegoed van Anode, krijg ik dat nog?

Heeft u een waarborgsom betaald of blijkt uit de eindafrekening dat u te veel in voorschotten heeft betaald, dan krijgt u idd geld terug van Anode Energie. De curator van Anode Energie zal kijken of alle schulden aan klanten betaald kunnen worden. Heeft u vragen over uw vordering op Anode Energie, dan kunt u contact met de curator opnemen (https://www.dvdw.nl/nl/actueel/faillissement-anode-energie/). Dan kunt u doen door een e-mail te sturen naar klantenservice@anode.nl.

Zie ook https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet

We zijn nog aan het onderzoeken of dat mogelijk is, u ontvangt daar nog bericht over.

Zoals beloofd hebben wij alle klanten zo snel mogelijk laten weten wat de tarieven zijn voor de leveringsperiode van 13 december 2021 t/m 31 januari 2022. Deze tarieven zijn verstuurd op 20 december rond 20:00 's avonds. Mocht u deze brief om wat voor reden dan ook niet hebben ontvangen, klik dan hier om de brief alsnog te lezen.

Hoe is de maandtermijn berekend?

De maandtermijn wordt berekend aan de hand van de gecommuniceerde tarieven en zijn gebaseerd op uw standaard jaarverbruik dat bij de netbeheerder bekend is.

Waarom is het bedrag voor januari zo hoog?

We hebben voor u moeten inkopen in een markt die extreem hoog stond. De inkoopprijs voor gas ex btw piekte in die week zelfs op 1,80 EUR. Dit hebben we voor korte termijn gedaan, tot en met 31-1-2022. Gelukkig staan de tarieven nu lager. Ons aanbod voor 1 jaar vast is zeer concurrerend. Ook de variabele tarieven staan fors lager. Iedere klant kan per 1 februari fors minder betalen. Wilt u meer lezen over de extreme marktsituatie in de week voor Kerst die een verklaring geven voor het tarief? Zie het volgende artikel: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5275933/energiecrisis-waarom-gasprijs-zo-hoog-hans-van-cleef

Mijn eindnota is hoger dan verwacht, hoe kan dat?

Dat komt niet alleen door de tarieven. U bent in de winter gestart. Een maandtermijn is altijd gebaseerd op een gemiddeld verbruik van zomer en winter. Met andere woorden: in de winter betaalt u eigenlijk veel te weinig voor gas en stroom, in de zomer veel te veel. Als u in de winter gestart bent en in de winter vertrekt, veroorzaakt dat heel vaak een hoge nota. U heeft de zomer nodig om de winter te compenseren.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.

Nog dit jaar krijgt u daar bericht over. Gelukkig is er voor december geen groot probleem omdat er gestorneerd kan worden bij Anode, waardoor u per saldo niets heeft betaald voor november en december. Het fonds zal zo snel mogelijk actief worden, streven is nog dit jaar, uiterlijk eerste week januari.